Predstavnici Ureda za zakonodavstvo u posjeti institucijama Savezne Republike Njemačke

Slika /TSI projekt ex-post RIA/studijsko u Berlin/05.jpg

U sklopu projekta TSI „Jačanje provedbe procjene učinaka propisa u Hrvatskoj“, predstavnici Ureda za zakonodavstvo pobliže su se upoznali sa zakonodavnim postupkom na razini Savezne Republike Njemačke i postupcima procjene učinaka i vrednovanja propisa.

Predstavnici Ureda za zakonodavstvo posjetili su Savezno ministarstvo gospodarstva i zaštite klime (njem. Bundesministerium für Wirtschaft und Klimaschutz) kao tijelo koje sufinancira provedbu projekta TSI „Jačanje provedbe procjene učinaka propisa u Hrvatskoj. U okviru posjete ovome ministarstvu predstavnici Ureda za zakonodavstvo upoznali su se s djelokrugom ministarstva, kao i o glavnim smjerovima politika koje ministarstvo provodi te s poviješću zgrade ministarstva.
 
U okviru vođene posjete Parlamentu Savezne Republike Njemačke (njem. Deutscher Bundestag), predstavnici Ureda za zakonodavstvo, upoznali su se s postupkom donošenja saveznih zakona u Saveznoj Republici Njemačkoj, s osobitom naglaskom na način rada Parlamenta. Parlament se sastoji od 736 zastupnika. Prilikom donošenja saveznih zakona, značajniju ulogu imaju sami zastupnici jer mogu predlagati savezne zakone, kao i organizirati se u koalicije da bi se predložio savezni zakona. U postupku donošenja saveznih zakona, značajnu ulogu ima Bundesrat (zakonodavno tijelo koje predstavlja 16 njemačkih saveznih država). U praksi donošenja saveznih zakona veliku ulogu ima lobiranje.
 
Ured za zakonodavstvo imao je organiziran sastanak s predstavnicima Nacionalnog regulatornog kontrolnog vijeća (njem. Nationaler Normenkontrollrat, NKR). U dijelu procjene učinaka propisa, NKR prvenstveno daje mišljenje na (za sve zakonske prijedloge i podzakonske propise) ex-ante procjenu administrativnog troška zakona i podzakonskih propisa te druge administrativne barijere. Pravna osnova za davanje mišljenja nalazi se u Zakonu o NKR-u i u Poslovniku Savezne Vlade. NKR daje dvije vrste mišljenja. Prvo mišljenje je savjetodavne vrste u ranoj fazi izrade propisa. Drugo mišljenje je obvezno mišljenje prije upućivanja propisa Saveznoj Vladi. Za provedbu ex ante procjene, propisana je metodologija Standardnog troškovnog modela (SCM) koju su ministarstva obvezna primjenjivati. Podaci za ex-ante procjenu koriste se od Saveznog zavoda za statistiku (smješten u Wiesbadenu). Svrha procjene troškova propisa svodi se na smanjivanje troškova provedbe propisa. Sve procjene troškova obrađuju se digitalno i unose se u bazu podataka pri Saveznom zavodu za statistiku.
 
NKR je također uključen u razvoj sustava ex post evaluacije, ali bez formalne ulogu nadzora u njenoj provedbi. U provedbi ex post evaluacije, provjerava se učinkovitost provedbe zakona i podzakonskih propisa nakon 3 do 5 godina  njihove primjene koristeći se bazom podataka Saveznog zavoda za statistu, kao polazne osnove za procjenu učinkovitosti provedbe propisa. Za ex post  evaluaciju je propisana metodologija provedbe (2022.), no nije propisana formalna procedura provedbe ex post evaluacije. Trenutni pravni temelj za provedbu ex post evaluacija je formalna odluka državnog tajnika. Načelno se provode 10 do 15 ex post evaluacija na godišnjoj razini.






 

Pisane vijesti