- Objavljeno: 27.04.2016.
Prethodna procjena za izmjene i dopune Zakona o procjeni učinaka propisa
Izmjene ovoga Zakona planirane su za IV. tromjesečje 2016. godine i dio su reformskih mjera u okviru Nacionalnog programa reformi.
Zakon o procjeni učinaka propisa („Narodne novine“, broj 90/11), dalje u tekstu: ZPUP, na snazi je od 1. siječnja 2012. godine. Na temelju ZPUP-a, Vlada Republike Hrvatske donijela je Godišnji plan normativnih aktivnosti, dalje u tekstu: GPNA, za 2013., 2014. i 2015. godinu. GPNA predstavlja listu zakonskih prijedloga stručnih nositelja s naznakom vremena upućivanja u zakonodavnu proceduru i predstavlja temeljni planski normativni dokument Vlade Republike Hrvatske. GPNA sadrži zakonske prijedloge koji su planirani za postupak procjene učinaka propisa. Trend izvršenja GPNA u razdoblju od 2013. do 2015. godine u prosjeku iznosi 28%.U istom razdoblju broj neplaniranih zakonodavnih aktivnosti, dalje u tekstu: ad hoc zakoni, je visok u odnosu na GPNA. U istom razdoblju zabilježen je visok broj ad hoc zakona. Od 287 ad hoc zakona u 2013. godini do 92 ad hoc zakona u 2015. godini. U odnosu na izvršenje GPNA, broj ad hoc zakona stalno je prisutan, iako u istom razdoblju, ukupna zakonodavna aktivnost Vlade Republike Hrvatske pada.
GPNA sadrži listu zakonskih prijedloga planiranih za provedbu postupka procjene učinaka propisa, dalje u tekstu: PUP. Trend izvršenja PUP zakonskih prijedloga kontinuirano je u padu, od 22 planiranih PUP postupka u 2013. godini, do 3 planirana PUP postupka u 2015. godini. Takav trend izvršenja planiranih PUP postupaka nije zadovoljavajući.
U trogodišnjem razdoblju primjene ZPUP uočeni su nedostaci u postupku, što otežava provedbu:
- Plan usklađivanja zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom EU nije u cijelosti dio GPNA, već samo u dijelu koji se odnosi na planirane PUP postupku;
- Uz objavu Prijedloga plana propisa stručnih nositelja nisu objavljeni pripadajući obrasci Prethodne procjene;
- Savjetovanje na obrazac Prijedloga iskaza o procjeni učinaka propisa nije učinkovito budući da se dionici više fokusiraju na savjetovanje na nacrt prijedloga zakona;
- Rokovi za savjetovanje na nacrte prijedloga zakona iz Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15) i iz ZPUP nisu usklađeni pa tako ZPUP sadrži odredbu o provedi savjetovanja na nacrt prijedloga iskaza i nacrta prijedloga zakona u razdoblju od 15 do 30 dana;
- Utvrđena nadležna tijela u ZPUP nisu u potpunosti usklađena s trenutnim nazivima središnjih tijela državne uprave;
- Utvrđeno je da za pojedine prijedloge zakona iz tehničkih razloga obrazac Prethodne procjene nije ni potreban poput za potvrđivanje međunarodnih ugovora;
- Uočeno je da odredba o iznimci od obveze provedbe PUP postupka nije u potpunosti jasna i nedvosmislena kada je opravdano upućivanje nacrta prijedloga zakona u proceduru bez provedbe prethodne procjene učinaka propisa odnosno PUP postupka;
- Uočeno je da odredba o dostavi Prijedloga iskaza na suglasnost Uredu za zakonodavstvo nije jasna jer ostavlja dvojbu kada se ovaj iskaz upućuje Uredu, za vrijeme ili nakon prikupljenih mišljenja mjerodavnih nadležnih tijela;
- Odredba o mogućnosti osnivanja organizacijske jedinice za PUP unutar tijela državne uprave daje tijelima državne uprave mogućnost osnivanju takve jedinice, ali ne i obvezu
- Koordinatori procjene učinaka propisa nisu prepoznati kao ključne osobe tijela državne uprave za PUP u smislu osobe kojoj se može obratiti za pomoć, sugestije i razjašnjenja PUP postupka;
- ZPUP ne sadrži odredbe o provedbi postupka prethodne procjene i PUP postupka za ad hoc zakonske prijedloge;
- ZPUP ne sadrži odredbe o provedbi metodologije za procjenu učinaka na malo i srednje gospodarstvo (dalje u tekstu: SME test) i o provedbi metodologije za procjenu administrativnih troškova propisa (dalje u tekstu: SCM),
- Nomotehnički nedostaci odredbi i potreba za jasnijim odredbama ZPUP-a.
Izmjenom ZPUP-a pojednostavit će se postupak PUP i učinit ga otvorenijim i transparentnim za dionike i zainteresiranu javnost.
Izmjenama ZPUP-a želi se:
- zaustaviti padajući trend izvršenja GPNA s ciljem da se do kraja 2018. godine postigne trend izvršenja od 50% u odnosu na izvršenje GPNA iz 2015. godine,
- postići daljnji trend pada broja ad hoc zakona na godišnjoj razini u odnosu na proteklo trogodišnje razdoblje,
- povećati provedbu PUP postupka za 20% do 2018. godine u odnosu na izvršenje PUP postupaka u 2015. godini,
- ugraditi u PUP postupak metodologiju i postupak za primjenu SME testa i SCM-a za nacrte prijedloga zakona,
- pojednostaviti PUP postupak u dijelu koji se odnosi na savjetovanje na Nacrt prijedloga iskaza o procjeni učinaka propisa,
- jasnije urediti odredbe koje se odnose na objavu Prijedloga plana propisa i pripadajućih obrazaca Prethodne procjene,
- urediti postupak provedbe prethodne procjene učinaka propisa i PUP postupka za ad hoc zakonske prijedloge,
- jasnije odredi moguće iznimke od provedbe PUP postupka odnosno odrediti za koje nacrte prijedloga zakona nije potrebno provoditi prethodni postupak procjene učinaka propisa,
- pojmovno i nomotehnički uskladiti ZPUP u odnosu na nejasnoće uočene u provedbi u trogodišnjem razdoblju.
Detaljnija analiza za predmetne izmjene i dopune dostupna je u obrascu Prethodne procjene. Uz ovaj obrazac, objavljuje se obraza Prijedloga plana normativnih aktivnosti za 2016. godinu Ureda za zakondavstvo.